دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درسها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانشآموزان است. این مهم حتی در دانشآموزان فعال و درسخوان نیز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتی پس از آن افسرده، پریشان و مضطرب میکند که این حالات در آینده تحصیلی و شغلی آنها نیز بسیار تاثیرگذار است.
یکی از تاثیرات اضطراب و دلهره امتحانات فراموشی و پرت شدن حواس و تمرکز دانشآموز در زمان امتحان و حتی پس از آن است، در این رابطه بسیاری از روانشناسان و جامعهشناسان تاکید دارند که نباید استرس و اضطراب را یک حالت عادی و معمولی تلقی کرد و باید با ریشهیابی آن در زمان کودکی و نوجوانی و در محیط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهایت بیمارکردن اجتماع شویم و نقش والدین در ایجاد و یا کاهش استرس دانشآموزان موثر است.
«پوردشتیان» معلم پایه «اول1» دبستان پسرانه حضرت مجتبی(ع) دانشآموزانی که اضطراب درونی داشتند، نمود بیرونی آن را از طریق چک کردن ناخنها مورد بررسی قرار داد تا راهکاری برای دانشآموزان حساس در نظر گرفته شود.