10 بهمن 1397

برگزاری یک صبحگاه متفاوت و پرشور و شوق برای دانش‌آموزان در دبستان دخترانه حضرت مجتبی(ع)

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: دبستان دخترانه حضرت مجتبی(ع)   /  رتبه دهید:

برگزاری یک صبحگاه متفاوت و پرشور و شوق برای دانش‌آموزان در دبستان دخترانه حضرت مجتبی(ع)

تشویق در امر یادگیری و آموزش، عامل و محرکی اساسی برای کودک به حساب می‌آید. تجربیات نشان داده کودکانی که در کلاس و مدرسه به خاطر درس مورد تشویق قرار می‌گیرند بیش از دیگران به فراگیران در یادگیری کمک می‌کنند و به فراگیری مسائل موفق می‌شوند.
نقش تشویق در یادگیری به مراتب مهمتر و مؤثرتر از نقش تنبیه است. همچنین تشویق در یک درس، اگرچه سبب رشد و پیشرفت کودکان در همان درس می‌شود ولی اثر عام آن، آنقدر پر دامنه است که دیگر درس را هم در بر می‌گیرد. این امر به ‌خاطر آن است که کودک در اثر تشویق کلا دیدی مثبت به یادگیری پیدا کرده و بصورت کلی ‌تری به درس و مدرسه علاقه پیدا می‌کند. تشویق سبب پیدایش رغبت و شوق به کار و کوشش و تحصیل می‌شود و می‌تواند نقش جهت‌ دهنده در انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشد و زمینه تفکر آینده‌ساز و آینده‌گزین گردد. هم چنین تشویق عاملی برای به‌ کار انداختن ابتکار و خلاقیت، ابداع و اختراع است و عامل تسهیل یادگیری، تداوم فرآیند یاددهی-یادگیری می‌باشد.
تشویق در اندازه‌ی مطلوب و حساب شده می‌تواند اثرات قابل توجه به بار آورد. رسول خدا(ص) پایه رفتار با کودکان و نوجوانان را بر محبت استوار کرده و سفارش می‌کند که آنان را گرامی بداریم و با جایزه‌ای آنان را تشویق نماییم. استفاده از روش تشویق و محبت یکی از روشهای تربیتی بسیار مؤثر است.
شاید برای عده‌ای تصور اینکه بتوان در مدرسه‌ای از تشویق استفاده کرد کمی دشوار است اما واقعیت این است که می‌توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شکوه معلمان و شاگردانی بود که با سرمایه‌ای از محبت و چهره‌های متبسم و مصمم در تلاش هستند که در کارهای خود موفق بوده اند. پس باید رنگ مدرسه‌ای یادآور زیباییها و نیکوییها باشد. چرا که کودکان محبت پذیر می‌باشند.
 نیاز به محبت از اساسی ترین نیازهای هر کودک می‌باشد. تشویق، نیروها و استعدادهای دانش‌آموزان را به کار می‌اندازد و استقامت آنها را در کارها زیاد می‌کند و موجبات سرعت در کارهای بدنی را فراهم می‌کند و در کارهای فکری موجب سعی و کوشش بیشتری می‌گردد. تشویق و تقویت رفتار مثبت کودکان سبب شکل گیری عادات مطلوب در آنان می‌شود. به عبارت دیگر از آنجا که از طریق رفتارهای تشویق آمیز کلامی و غیر کلامی مادی و معنوی فردی و گروهی مستقیم و غیر مستقیم مربی بیش از هر چیز به یک نیاز دانش‌آموزان یعنی نیاز به محبت متعلق و توجه پاسخ داده می‌شود. ما شاهد بیشترین مؤثرترین و پایدار ترین اثر در رفتار آنان هستیم.
در همین راستا و در جهت پیشرفت تحصیلی و عملی و رفتاری دانش‌آموزان طرح صبحگاه ستاره‌ها در روزهای سه‌شنبه با حضور مدیر، معاونین و آموزگاران دبستان دخترانه حضرت مجتبی(ع) برگزار می‌شود. 
اهداف این طرح به شرح ذیل می‌باشد:
* تشویق دانش‌آموزان به زیبانویسی
* تشویق دانش‌آموزان به پاکیزه نویسی
* تشویق دانش‌آموزان به خلاقیت در انجام تکالیف
* ترغیب دانش‌آموزانی که دارای پیشرفت در امر نوشتن و انجام تکالیف داشته اند.
نتیجه این طرح به شرح ذیل می‌باشد:
* ایجاد شور و نشاط در صبحگاه روزهای سه شنبه دانش‌آموزان
* تشویق دانش‌آموزان به انجام تکالیف کامل
* تشویق و پیشرفت و ایجاد تغییرات در زیبا نویسی و تزیین دفاتر تکالیف شب
* رقابت سالم در بین دانش‌آموزان برای برگزیده شدن در این طرح
 
 
 
 
 
 

تعداد مشاهده (156)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "برگزاری یک صبحگاه متفاوت و پرشور و شوق برای دانش‌آموزان در دبستان دخترانه حضرت مجتبی(ع)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید

 
نقشه سایت